Aug 21, 2010

Tutorial: Nak save video dari Youtube?

Salam...

Korang ade tak perasaan,bila dah tengok video kat youtube (contoh: Trailer NFS Hot Pursuit),korang terus nak save dalam PC,nak tengok lagi time free? Mesti mau kan????<--kalau tak selalu,kadang-kadang ada jugak...

Ha,ni ada 1 trick aku nak 'perturunkan' kat korang... Macam mana nak save video dari Internet tanpa guna downloader... (Aku guna Google Chrome,so tutorial ini untuk Chrome user sahaja... Untuk Firefox user,korang bolh ikut jugak,cuma kena cari-cari jugak la cache folder korang)

Step 1: Bukak laman web video itu. (contoh: youtube.com)

Step 2: Korang cari la video itu sampai jumpa... Dah jumpa je,terus play, biar video itu distream sampai abes dahulu,macam kat bawah ni:


Step 3: Open Control Panel korang,klik Folder Options. Pastu,klik tab View,dan klik "Show hidden files,folders and drivers"



Step 4: Lepas korang dah show hidden files,korang open Windows Explorer,taip direktori ni:

C:\Users\\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Cache (Ni untuk Windows Vista dan Windows 7-Chrome)

C:\Documents and Settings\Application Data\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Cache (Ni untuk Windows XP-Chrome)

*Username korang 2 korang isi la ya...


Step 5: Ok,sekarang kita dah ada dalam cache folder. Now,kita cari file yang size dia agak besar la,cam yang aku dah highlight kat atas. Copy file 2 dan paste kat desktop.

Step 6: Lepas korang paste file tadi,korang rename balik file 2 dan tambah extension .flv kat belakang. Untuk video HD,korang tambah extension .mp4

Step 7: Enjoy video kegemaran korang secara offline...Yes!



So,aku harap tutorial pertama aku ni berguna pada korang...kalau ada masalah seperti x jumpa file ke,ape ke,utarakan aje kat bahagian komen...

Orait,kini waktu belajar... aku g study dulu la ya... Tata dan selamat mencuba!

0 Comments: